Jumaat, 28 Disember 2012

Pelat

Sekejap betul  masa berlalu, hari ini Jumaat yang terakhir dalam tahun 2012. Pejam celik anak-anak pun makin membesar. Alhamdulillah bersyukur di beri peluang masih bernafas di muka bumi Allah ini. Anak akulah penawar suka duka aku. Harta aku dunia akhirat yang paling berharga. Semoga mereka menjadi anak-anak yang berguna pada agama, bangsa dan negara. Uhuhu...terasa sebak lah pulak...

Nak citer pasal anak aku yang bongsu tu memang manja betul ngan aku. Yalah nama pun anak bongsu kan mestilah manjanya terlebih. Anak aku walaupun dah berumur 3 tahun tapi ada sesetangah perkataan yang dia sebut tu masih pelat. Ha nie antara perkataan-perkataan pelat dia tu.

Shisheng = Kencing
Kudung = Dukung (cakap terbalik la pulak nie gara-gara aku selalu ckp terbalik ngan hubby aku la nie)
Kukuk = Duduk
Takap / Kacap = Cakap
Menmenmen = Spiderman
Itom = Nestum
Ashka = Aiskrim

Ha tu dia...dulu masa mula-mula dia cakap pening jugak aku nak paham tapi sekarang dah paham. Aku betulkan setiap patah perkataan pelat dia yang dia sebut tu mula-mula tu betul pastu pelat balik. Harap-harap xkan pelat la sampai ke besar. Dulu kakak ngan abang dia xlah sepelat dia..hehehe... Xpelah bagi masa kat dia erk. Ha korang punya anak-anak mcmana ada x macam anak aku nie :D


33 ulasan:

Sheila Salim berkata...

Assalamualaikum kak, comelnya! bestlah tengok budak pelat. nanti dia ikut je apa yang orang ajar kan.. hihi

mamaellycollection berkata...

hihih sama je...kadang rasa mcm nak p tusyen belajar bahasa anak2 je..hihi comel tp xpaham

♥ Cmª shIemª ♥ berkata...

salam kak..
hmm.. kejap je dah nak abes kalendar ni kan..
hehe.. biaselah kak.. anak2 baru nk bercakap mmg tunggang terbalik + pelat..cma sendiri pun kdng2 jenuh nak tangkap percakapan diorg tu.. mahaha^^

oo..akak & asben cakap bahase terbalik ke? unik tu? :)

Shalee Abdul berkata...

anak buah sy mcm tu la kdg2 ssh nk fhm tp comel bila bdk2 ckp bhsa dorg hihihi

Fauziah Mohamad berkata...

comel je kan anak-anak yang belajar nak cakap ni...suka sangat...orang luar yang tak faham mesti diorang akan tanya kita...kita pulak sangat memahami...fahamkah kita ni?...kadang-kadang gelak kat diri sendiri jugak.

aTieYusof Family berkata...

hihihi...lucu juga budak2 ni kan.. anak sy pun masih kuat pelat nya..tapi mostly kami paham apa yg dia ckp...hehe:)

Cheq Kaq berkata...

anak2 cheqkaq pon same kak..yg first dulu nk sebut K punyer laa susah..mesti setiap huruf K dia ganti dengan T..

are_lin@yu berkata...

aduh..klu frist dgr ayu tak paham ni..hihi

Wak Gelas™ berkata...

wahh dh petah bercakap anak mak tuu.. ehHHHee

faraherda.razalan berkata...

Ala...baru 3 thn. Hehehehehe.....aydin pun ade gak pelatnya. klu mushroom, dok ckp ha-foon! Adehhh!

Fiza Rahman berkata...

Anak saya yg sulung dulu pon pelat gak even dah 3 tahun masa tu. Skang ni dah ok ☺☺

Just berkata...

nape nak ckp terbalik ngan hubby? Haaa... ni mesti ada udang d sebalik mee kan kan kan.. ;p

Tihara berkata...

budak pelat ni annti dia besar jadi cerdik..orang kate la..mudah2 an :)

Kakzakie berkata...

Pelat tak kisahlah pada kakak sebab bila besar automatic hilang semua tu. Cuma kadang kita tak faham tu aje... yg penting sihat.

nur anis berkata...

hihi...comel je cakap pelat..

Norasiah Nasir berkata...

mak aiii..leh tersalah faham ni...

izan mama mia berkata...

heeehhe..samalah ngan anak dara saya tuu..mmg ssh nak faham kadang2..sbb masih pelat r dan k....tapi sweet kan bila ddengar dia bercakap...

hainom OKje berkata...

Ha..aha... anak Okje semua dah tak pelat dah!!!he..he.. Biasalah budak macam anak OKje yg no 2 ....memang dia tak pelat... agaknya bergantung org yg mengajar dia kot...yg bongsu kita pun manjakan dia

citarasa rinduan berkata...

umai dr kecil xpelat.. mungkin ayu niaga. tu y campur dgn org dewasa.


sekejap jer kan masa blalu

MulutPayau berkata...

Sekjp jer masa berlalu....
Anak2 akak masa kecik semuanya pelat...bila dia orang masuk sekolah, sikit2 pelat tu hilang...
Yg bestnya, kalau kita tak faham..dia orang macam marah2 jer..hehehe

~aYu~ berkata...

alololo... comeynya..... nasib mamanya leh faham..

Hatimi Tahirruddin berkata...

wah menmenmen tu mmg tak faham kalau first time dgr...

Mia Kassim berkata...

anak aku yg no 2 tu pun pelat.....seluar dia sebut sekual, biawak dia sebut miawak, bumi dia sebut gumi.....nasib baik uminya paham

intanfirdaus247 berkata...

nanti ilang la pelat si comel tu nanti..:)

NoEn berkata...

hihi...comel
hanya yg selalu dengar je faham ape yg dia ckp kn

nadia berkata...

comeyyyy sangatttt. mama, titewwwww nak Shisheng! ;p

QA's ~ mamapapa berkata...

eheheh!!comellll je..trbayang2 kepelatan dia masa brcakap,ehehehe!!

mselim3 berkata...

kekadang budak pelat nie hanya mak nyer aje yg faham orang lain x faham....heheh ok lah . Kekadang mak nyer jd translater...hehheh.

mselim3

Ema Blog berkata...

yg nombor dua tu pelat sikit..cuma kita jgn ikut cakap pelat nanti pelat nya susah nak hilang..hehehe

forever yours berkata...

http://myoldcrumpleddiaries.blogspot.com/2012/12/segmen-saya-blogger-dari-negeri.html Hai jom join segmen saya. syarat mudah and ada hadiah. :)

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

dgr budak2 ckp pelat best jer hihihihi

sal ya berkata...

tak apa. nanti okay la tu.

kinara kinatara berkata...

macam adik kina yang bugsu..huhu...yang lain ok je..dia ja pelat..huhu..:)

Catat Ulasan