Catatan

Tunjukkan catatan dari September, 2012

Selamat Hari Jadi....

Imej
Semalam hari jadi hubby aku yang tersayang. Xde plan pun nak pegi mana-mana memandangkan anak sekolah so celebrate dekat rumah jerk. Balik keje semalam aku dengan adik ipar aku terus ke The Mall tapau KFC. Nak buat surprise kat hubby aku so kena cepat2 balik sebelum dia sampai umah. Bukak pintu jerk hubby aku da sampai dulu dari aku, nasib baik MIL aku pandai cover line so cepat-cepat aku suruh adik ipar aku bwk terus ke bilik...hehe... Sementara hubby aku masuk mandi aku pun dengan pantas siapkan semuanya sebelum dia habis mandi. Alhamdullillah dapat meraikannya bersama family tersayang. 





P/s : Esok nak ajak hubby aku dating.. :P 

Sembelit datang melanda....

Aku ksian dekat anak aku yang bongsu tu. Setiap kali nak berak mesti bermasalah, kalau dia nak berak mesti dia akan kepitkan punggungnya so macamana lah nak kuar. Setiap kali dia buat macam tu x jadi la dia nak berak... yalah ibarat menahan. 

Sekarang dia da x pakai pampers lagi cuma pakai waktu nak tdo mlm dengan tdo ptg. So timing tu la slalunya dia nak berak. Bila aku bawak ke tandas menangis-nangis x nak. Stiap kali dia menahan berak macamtu stiap kali tu lah akn terjadinya sembelit dan akan berdarah. Ksian aku tengok dia meneran tok berak..sampai menangis-nangis. Aku pun x tau nak buat macamana lagi nak bagi dia berak dekat tandas. Belikan potty tok dia pun dia xnak guna. Dari xde masalah sembelit jadi ada masalah sembelit sebab suka menahan berak. Dulu kakak ngan abg dia xde lah macam ni. Uh..risau aku d buatnya. 


Salah bantal

Orang tua-tua cakap kalau bangun tidur sakit tengkuk tu maknanya salah bantal. Ermm..tu la yang aku rasa sejak seminggu ni sampai skg x baik-baik lagi. Adoi..nak pusing kiri kanan dongak ke atas pun sakit. 

Ikut petua orang tua-tua kalau salah bantal kena ambik bantal yang kita tidur tu pukul kat belakang tengkuk. Itu yang aku buat tapi.....sakitnya masih x hilang... 

Puas da aku letak yoko-yoko tapi x hilang jugak.. ni salah bantal ke apa erk...erm...kalau x hilang jugak mggu ni nak kena jmpa doktor la jawabnya. Takut penyakit lain jerk yang dtg. 


p/s : ermm...masih pikir2 lagi apa nak buat bithday laki aku esk...konon2 nak surprise... hehe

Untung aku...

Semalam aku duduk rumah seharian dan masa aku d habiskan dengan mengemas rumah. Alhamdulillah semenjak berkahwin sampai sekarang suami aku memang seorang yang ringan tulang. Bukan aku yang suruh tapi memang sikap dia macam tu. Yalah zaman sekarang tak semua suami rajin nak tolong isteri buat kerja rumah. Aku antara isteri yang bertuah dapat bersuamikan orang macam tu. Kadang-kadang ada d antara kawan-kawan aku mengeluh suami diorang tak nak tolong buat kerja rumah. Yalah bukan bermakna tolong isteri buat kerja rumah hilang kejantanannya kan..tapi sebagai suami kenalah prihatin jugak dengan situasi isteri. Sikap tolong menolong juga penting dalam hidup berumah tanggakan. 



p/s : apalah hadiah nk bg kat laki aku bithday dia khamis ni.. uhuhu...



Muda ker??

Nak d jadikan cerita...cerita ni bukan masuk bakul angkat sendiri tapi sebab sorang colleague aku tanya umur aku berapa. So aku suruh la teka berapa umur aku..mula2 dia teka dalam 25 (masa ni aku da kembang setaman da...kihkihkihkih)...pastu aku cakap bukan, pastu dia teka lagi 28...aku senyum kat dia cakap bukan then aku bagitau umur aku yang sebenarnya...dan dia terkejut...aku bagitau la dekat dia yang aku da kahwin dan beranak 3! Lagi la dia terkejut sebab dia ingat aku baru kahwin jerk....ermm...muda ker aku? :P

Alhamdulillah kalau orang tengok aku muda dari usia..dan aku bersyukur hikmah berkahwin awal sebab dapat tengok anak-anak membesar depan mata. Sebab tu kalau keluar dengan anak dara aku ada yang ingat adik aku..kih..kih..kih.....bukan nak riak tapi bersyukur dengan apa yang aku miliki sekarang....Alhamdulillah..

Jangan takut

Imej
Esok kawan baik aku Shana kena operate pasal dia ada sinus. Dari semalam dia bagitau aku kalau free jangan lupa datang tengok dia dekat Pusrawi. Yalah bila bercerita bab operation ni mau x fobia d buatnya..macam tu jugaklah pada kawan aku ni..Berkali-kali dia bagitau aku dia takut bila tunggu hari esok.

Buat Shana..jangan takut...banyak2kan berdoa..semoga semuanya berjalan lancar. Lepas ni Insya Allah xde masalah sinus lagi :)



Beringat

Macamana nak buat bila anak2 x suka makan makanan berkhasiat. Bukan x cuba nak bagi makan tapi belum cuba makan da cakap x sedap. Kadang-kadang risau jugak bila anak x suka makan sayur,buah,ikan..tapi bab2 macam ni nak paksa pun x guna. Lagi satu bab minum air masak pun slalu aku bising dekat anak2...yalah seharian minum air manis jarang2 aku tgk diorang minum air masak. Bukan x disediakan, bila aku membebel baru nak minum. Xkan setiap kali aku nak kena bebelkan. 

Sekarang sakit bukan kira umur.. yang muda2 pun da senang kena penyakit. Lagi2 kalau keturunan ada macam2 sakit. Uh..mintak d jauhkan semua tu.. yalah kata orang beringat sebelum kena.

Tak Malu..

Semalam waktu aku balik keje, ada sepasang kekasih remaja dlm tren tu..dengan x malu diorang selamba jerk berpeluk dalam tren tu! Mula2 aku x perasan sbb diorg tu berdiri. Punyalah sakit mata aku ni tengok! Bila aku pandang diorang, aku buat jelingan tajam tunjuk pada diorang yang aku berbulu tgk kelakuan diorang yang macam tu.

Aku peduli apa kalau nak bercinta sekalipun tapi agak2 la bila d tempat awam. Hormati orang d sekeliling..macamana la bila ank2 kita yang pandang kelakuan diorang macam tu... mintak d jauhkan pada anak2 kita...Nauzubillah...

Risau

Anak sulung aku da jadi anak dara sekarang ni,yalah mak mana yang x risau..d tambah plak budak2 zaman sekarang x macam zaman dulu-dulu. Kalau dulu nak keluar jalan-jalan ke bandar pun takut, budak zaman sekarang ni aku tengok da pandai berpeleseran.
Kalau boleh biarlah anak-anak aku selalu d depan mata aku,nak kena double protection pada anak-anak sebab dekat luar sana macam-macam perangai manusia ada. Kalau salah bimbingan jadi x tentu hala..tapi mintak di jauhkan..Nauzubillah.....
Aku selalu berdoa semoga anak-anak aku jadi anak-anak yang soleh dan solehah..Minta di jauhkan segala kemungkaran, di lindungi dunia dan akhirat. Amin...

Finally...

Yeaayy!! Hbs jugak aku baca novel aku yg pertama. Nsb baik ending yg best... xde sedih2.... Berjaya menghabiskan 1 novel dlm 3 hari...ermm..ikutkan blh je hbskan awl dr tu tp sbb tugas sebagai isteri ngan ibu terpaksa membataskannya. Kalau x, mau ank2 ngan suami x d layan dek kemaruk sgt baca novel tu..hehe...

Pasni aku nk cr novel ke 2 plak tp kena tggu hjg mggu la..ada byk masa skit nk membelek dekat book shop tu.

Hobi lama...

Imej
Ermm....sebenarnya semua ni gara2 sebab xdpt tgk Adam & Hawa dkt Astro. Uhuhu aku pun xtau kenapa aku xblh tgk padahal amk full pakej Astro. Malas nk kol Astro.

Nak d jadikan cerita..last Sunday, aku pergi ke Pustaka Rakyat dkt Wangsa Maju tok cari2 buku rujukan anak aku, hbs membelek buku yg berkaitan tiba2 aku nmpk 1 sudut yg penuh dgn novel2. Belek pya belek aku terpandang  novel Adam & Hawa...ha apa lg tanpa pikir banyak aku pun sambar novel tu hehe..

Skg ni aku br berjaya menghabiskan separuh dr novel tu, misi aku mst habiskan mggu ni. Smpai xblh buat kerja lain bila da mengadap novel ni hehe..smpai laki ngan ank tegur soh smbung esk2 jerk bila tgk aku bwk smpai ke tmpt tdo...nak buat mcmana tabiat lama berulang kembali..hehe..so lps ni aku akn teruskan semula tabiat membaca novel ni mcm zaman2 bujang dulu...kih3..





Manja

Imej
Anak aku yang sorang ni mmg manja gler ngan aku..smpai kadang2 bila aku ada kt umh xblh nk bergerak langsung. Apa aku buat kalau xde depan mata dia mst dia cari nk soh aku berkepit ngan dia. Kadang2 mtk susu sanggup xbagi aku buat semata2 nk berkepit ngan aku. Kadang2 tu hangin gak satu badan smpai  slalu aku cakap "ha..nak masuk balik dalam perut mama ker?" dia pun angguk jerk tanpa paham maksud aku tu..hehe...bertuah pya ank...

Xtau la ikut perangai sape sbb dulu kakak & abang dia x plak mcmni..uh..anak..anak..mcm2 karenah ank. Ni baru 3 orang kalau 10 xtau la mcmana... :P


Happy Birthday Mak...

Imej
Harini harijadi mak aku..sedih xdpt raikan sama2 ngan mak..xpe2 nnt pos hadiah untuk mak..
Along doakan semoga Mak d panjangkan umur, murah rezeki, bahagia d samping kami ank2 ni, sentiasa sihat selalu dan semoga di berkati Allah sentiasa..Amin.....
I love u so much Mak... peluk mak kuat2... uummuuahh.........

Bosan

Kenapa la bosan sgt skg ni bila dtg keje.. Bkn sbb apa sbb xde keje yg nak di buat bila dtg keje..uhuhu..sbb tu la aku ni ikut jejak langkah opsmate aku si Just.. berblog ni..hihi..at least ada la benda yg blh aku buat mcm 'look like busy' hehe...
Frankly speaking bila keje kat sini jauh beza dgn keje aku yg dulu..smpai nk rest pun xsempat...stress psl byk keje, stress psl semua org nk jd bos tp bila kat sini semuanya lain..tp aku tetap bersyukur dgn apa yg aku ada..Alhamdulillah...

Makan

Tekak ni teringin benar nak makan masakan kampung..uhuhu..da lama x makan lauk pauk kampung. Sejak keje kat ops baru nie mmg aku perasan aku kurang makan nasi..rindunya nak makan nasi cmpur..Bkn xblh nak turun tapau nasi dekat ops nie tp x kena plak ngan tekak aku ni..
Rasanya nak pegi cari kerang la hari ni..nak buat kerang rebus...sdpnya.. uhuhu..terliur sudah...

Lazy Mood

Hr Isnin...mcm biasalah monday mood..uhuhu aku mls tol nk buat keje. Tgh buka2 internet tolong search dewan tok adk ipr aku nk khwn. Insya Allah xde aral melintang bln 12 nie.. Aku doakan sgt semoga kali ni segala yg d rancang menjadi.

Ksian kat mak mentua aku tu,wpun dia x meluahkan apa yg  d simpan tp aku tau jauh d sudut hati dia nk sgt tgk ank perempuan dia yg sorang tu khwn cpt2..

Semoga semuanya berjalan lancar.. Amin...

Jumpa Nenek cum Mak

Alhamdulillah dpt jugak aku ke Bukit Beruntung. Smpai sana lbh kurang pukul 4 lbh ngam2 mak aku hbs dialisis . Smpai je rumah, Mektam xde dkt rumah..mak aku tggl sorang2.. Pakli hbs amk mak dekat dialisis terus g amk ank dia plak.

Sedih tgk keadaan mak aku yg semakin uzur.. mata pun makin da x nmpk akibat komplikasi kencing manis yg teruk d samping buah pinggang yg da x berfungsi. Duduk d kerusi roda..kaki yg semakin x kuat. 1 ketika dulu aktf bergerak ke sana ke mari.

Mak a.k.a nenek aku yg membesarkan aku. Sedih rasanya..yalah aku ni d besarkan oleh nenk aku. Sbbtu aku panggil nenek aku dgn panggilan 'Mak'. Dulu dpt rasa air tangan yg mak msk..skg ni xdpt rasa da..uhuhu..

Aku xdpt tdo d umh mak sbb laki aku keje esoknya..sedih jgk tp nk buat mcmana..Xpelah mak lain kali org dtg tgk mak eh. 

Aku blk dr Bukit Beruntung terus ke Bangi..Da pukul 10.30 mlm..Fuhh!! Xpenah aku beraya smpai lewat2..smpai ank2 aku semua da naik letih mengantuk.Tp demi menjaga sillaturrahim yg terjalin ga…

31 Ogos..

Selamat Hari Merdeka!
Ermm...sedih walaupun cuti pnjang tp aku xdpt pegi mana2..sbbnya laki aku a.k.a driver aku kene kerja demi mencari rezeki buat keluarga tercinta. Ksian kt laki aku..kdg2 xde masa rehat yg cukup. Tapi aku mmg solute dkt laki aku dia mmg seorg yg rajin bekerja wpun dlm keadaan yg x sihat! Sepanjang kerja x pernah amk MC sesuka hati mcm bini dia buat hahaha... 
So hrni aku hbskan masa dgn mencuci baju,melipat baju, msk yg simple tok family. Ank2 biasalah dgn aktiviti diorg bermain sesama sendiri. 
Nsb baik laki aku dpt blk awl..so blh la bersiap2 tok pergi ke Bukit Beruntung melawat nenek aku yg blm berkesempatan tok aku jmpa raya hrtu.