Pengaruh TV



Ha sape x kenal dengan kartun boboiboy...kartun nie memang semua budak-budak suka.  Tapi cuma satu yang aku x suka bila dalam nie ada ada sebut "TAK GUNA". Sekarang nie anak aku bila dia main dengan abang dia mesti dia sebut perkataan tu. Haritu aku terkejut sebab dekat sape dia belajar ayat tu sebab setahu aku atau sape-sape memang x pernah sebut perkataan tu. Bila aku tengok kartun boboiboy barulah aku tau dari situlah dia belajar sebut perkataan tu rupanya.

Ermm..aku pun xtau nak salahkan sape sebenarnya..yalah anak aku baru berusia 3 tahun masih lagi dalam proses nak belajar. Masa nielah dia mula banyak bertanya, apa yang dia nampak, dia dengar cepat jerk dia input dalam kepala. Tapi yang aku perasan kartun sekarang memang banyak menggunakan perkataan yang tidak sepatutnya digunakan. Sebab tu pengaruh di tv banyak memberi kesan pada anak-anak zaman sekarang. Itu pendapat aku...orang lain aku x tau.


Ulasan

  1. haisk,ni masalah jugak ni.tak pasal budak2 dah terikut ayat macam tu...pengaruh tv ni memang bahaya..

    BalasPadam
  2. internet influence sy. mcm mn nak ilangkan ketagihan ini

    BalasPadam
  3. betol2..bdk2 ni mcm span..ape yg kite bg, itu yg dia absorb..

    BalasPadam
  4. betul tu jgn kata bdk2...
    mak budak pon blh terpwngaruh dgn tv kn

    hihi

    BalasPadam
  5. ye ke ada pakai perkataan tu.. aiseymennn tak boleh tau tulis skrip utk kanak kanak mcm tu...

    BalasPadam
  6. tu la merisaukan sangat rancangan2 televisyen sekarang ni,ibu bapa kena pantau betul2..

    setakat ni saya bagi tengok anak saya upin ipin je.hehe,

    BalasPadam
  7. owh xperasan pun ad perkataan tu dlm cite boboboy tu
    alya pun suka tgk jugak citer ni
    hmmmm

    BalasPadam
  8. mmg cerita2 akan bg kesan kat mind budak2. kena pulak yg cpt je tgkp ayat2 tak elok tu.

    BalasPadam
  9. betul tu...anak saya pun bila main suka cakap benda tu jugak....

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pulau Tioman

Wajah baru kakak

My 2nd run..