Hidung berdarah


Google
Anak korang pernah x terjadi hidung berdarah? Anak aku si Aiman dalam sebulan atau dua bulan mesti jadi. Mungkin sebab panas dalam kot. Malam tadi pun sama juga berdarah hidung. Sebelum nie kalau berdarah hidung aku suruh dia baring atau dongakkan kepala dia. Rupanya salah cara aku tu. Aku buat macamtu sebab dulu masa adik aku kecik-kecik mak aku selalu suruh buat macam tu jadi aku pun dah terbiasalah. Kalau dulu mak suruh letak daun sirih kat hidung untuk hentikan pendarahan. Tapi sekarang aku letak ketul ais jerk untuk bagi darah berhenti. Dulu adik aku yang no. 3 memang kerap berdarah hidung, sekarang anak aku pun sama jugak. Aku dapat info tentang darah hidung tu dekat sini. Sape ada tips atau pengalaman tentang nie bolehlah kongsikan dengan aku. 


p/s : x sabar nak tengok baby baru petang nie. :D

Ulasan

  1. Doktor pn ckp letak ais bg hentikan pendarahan. Bagi minum air barli pun bagus utk sejukkan panas dlm badan.

    BalasPadam
  2. adik ayu yg kecik sllu gk..sbb pnas xpn dorang lasak kot..lki kan...

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum kak, panas dalam kot. kena rajin suruh dia minum air banyak2.

    BalasPadam
  4. Minum Air Cap Badak....
    Ok juga...

    BalasPadam
  5. minum air banyak2..kdg2 saya pun pandai berdarah hidung...

    BalasPadam
  6. anak buah br je jd mcm ni semalam.. taruk daun sireh jugak hehe

    BalasPadam
  7. biasanyyer panas dalam... minum air masak byk2, .tq atas ucap selamat utk adik yer

    BalasPadam
  8. panas dlm tu kak.. deqla takot tgk idong berdarah ni... dulu kena panik abis.. hoho

    BalasPadam
  9. hari tu rayyan pun hidung berdarah. mmg tekejut sgt.. tp maybe psl dia berjemur di padang kot.. aku dongakkan kepala dia gak.. ;p

    BalasPadam
  10. Sy, tak pnh ade pengalaman hidung berdarah scr tiba2. Klu sy menghadap mcm ni, mst panik punyelah...

    BalasPadam
  11. Alhamdulillah..mia belum pernah jadi..minta2 jgnlah jadi... akak takut darah.... mmg cuaca panas kot...



    p/s... tak sampai lagi ?..gitulah..pos mallaysia sekarang ni,..lambat sangat... geram lak....yng boleh sampai 2/3 hari jadi seminggu lebih...padahal bkn jauh pun ..akak dok klang jer

    BalasPadam
  12. anak x pernah, tapi hubby pernah, buat cara yang sama, baring n letak daun sireh kat hidung...

    erm, letak ketul ais tu kat hidung ke?

    BalasPadam
  13. banyak2 kan makan buah dan sayur... badan panas dalam tu...

    BalasPadam
  14. anak akak azaliapun selalu.. mula2 dulu panik bagai nak rak.. sekarang dah terbiasa.. terutama musim panas... akak memang suruh dia minum air banyak2.. lepaihtu memang letak sirihtu(tapi tak berjaya ngat sebab dia selalu tarik)....

    BalasPadam
  15. err..x penah kena pulak..tak tau pulak cara nak merawat

    BalasPadam
  16. takda petua lah... tp ltk ais batu tu kalau kaki kejang pun bgskan.. atau jatuh sebelum bengkak eloklah letak ais.

    BalasPadam
  17. ayu tak tau cr nak atasi.
    sbb family ngan anak tak hadapi. moga aiman cepat sembuh

    BalasPadam
  18. ira takde pengalaman hidung berdarah, adk2 pn x penah dlu.. tp kwn masa kecik2 dlu penah la.. org kata sbb panas. harap aimy x kena la. ira pun takut darah cam mama mia..

    BalasPadam
  19. Selalunya org pakai daun sirih nak hentikan darah tu. Kena byk minum air banyak2. Cuaca skang tgh panas.

    BalasPadam
  20. cuaca panas sgt sekarang ni.. karang datang ujan, ujan ajek pulak.. so kena kerap minum air..

    BalasPadam
  21. Petua daun sirih tu tapi betul tau. Cikgu sekolah anak kakak masa latih sukan budak hidung berdarah siap ambil daun sirih rumah yg sebelah sekolah sebagai cara nak berhentikan... oklah memang berkesan...

    BalasPadam
  22. Sy mcm tak pernah darah berhidung ni..
    klu ada mesti risau jugak.. insyaAllah boleh ikut petua2 yg kawan2 bagi ni...

    BalasPadam
  23. salam
    Banyakkan minum air masak.cuaca sekarang ni panas.try minum air semangkuk..

    BalasPadam
  24. Takde pengalaman hidung berdarah..panas dalam mungkin..banyakkan minum air masak...

    BalasPadam
  25. Adik M dulu pun kerap berdarah hidung camtu..my mak pun letak daun sireh gak..

    BalasPadam
  26. Samalah petua nenek sya dulu....sumbat dgn daun sirih....

    BalasPadam
  27. Masa anak2 ummi kecik dulu pernah juga hidung berdarah, ummi pun letak ais je RH. Sekarang dah besar2, ok je dah.

    BalasPadam
  28. Panas dalam la tu. org tua2 kata letak daun sirih.

    BalasPadam
  29. Sesekali anak kena kt sekolah

    BalasPadam
  30. AJ kecik2 memang kerap sangat hidung berdarah...
    Dah besar ni kurang....
    Tapi last 2 months hidung AJ berdarah tetiba masa tengah shopping....
    Panik kawan AJ...
    Hehehhhehhe..

    BalasPadam
  31. Sama le RH... TLBD tu rajin jugak... itu yg kita selalu buatkan dongak kepala, tapi cara tu salahkan... Sebab cara tulah yg selalu okje buat masa kecik kecik dulu.

    BalasPadam
  32. adik saya pun slalu mcm ni..petuanya asal trasa cuaca panas skit,byk2kn mandi :)

    BalasPadam
  33. masa kecik2 dulu selalu jgk kena. tgh tgk tv tiba2 je darah keluar. tp makin besar, dah tak ada lagi dah.

    BalasPadam
  34. sy pernah jadi dulu kak.ingat lagi masa mula2 jadi..main kejar2 pastu tetiba hidung berdarah.orang tua2 kata buah pinang jatuh timpa kepala.. tp mana ada pon..huhu

    sy pi spital.. doc siap pesan kalau jadi lagi dorang nak sedut apa ntah..terus tak pergi..

    tiap kali jadi gitu sy sumbat dengan daun sirih je..

    ais batu pon sy letak.

    alhamdulillah dah lama tak jadi

    BalasPadam
  35. Oh...anak dayah jarang jadik gini..
    Tapi pnh dgr opismate nye anak jadik gini secara tetiba..Kat sekolah selalunya..

    BalasPadam
  36. Punca Hidung Berdarah
    http://lemangpanas90.blogspot.com/2015/07/punca-hidung-berdarah.html

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Wajah baru kakak

Pulau Tioman

My 2nd run..