Khamis, 25 April 2013

Bercucuk tanam....

Harap-harap suburlah pokok aku nie :D

Aku mula kembali dengan hobi aku masa zaman anak dara dulu. Kalau dulu aku rajin tanam pokok terutama pokok bunga kertas. Macam-macam warna aku tanam dan jaga tapi tu dulu masa kat kampung. Sekarang sejak dah berkahwin aku lupakan hobi tu. Sejak hubby bawak balik pokok lidah buaya, aku terpikir untuk kembalikan semula hobi aku yang dulu. Hubby aku pun sokong jerk apa yang aku nak buat. Kalau ikutkan hati nak jerk aku tanam macam-macam tapi memandangkan rumah aku apartment jadi kawasan yang ada agak terhad. Sekarang aku hanya ada dua jenis pokok jerk iaitu pokok lidah buaya dan juga belalai gajah. Pokok lidah buaya nie dah banyak kali jugak aku potong untuk merawat luka kat anak-anak aku tu. Macam pokok belalai gajah nie aku dapat dari opismate aku. Pokok nie boleh menghalang kanser. Boleh baca info pokok  belalai gajah dekat sini. Aku x sabar nak tunggu pokok-pokok aku nie membesar. Korang suka tak bercucuk tanam? :D

43 ulasan:

Tina Othman berkata...

Rajinnya, saya mmg tak minat lgpun takde kawasan nak menanam

Jue berkata...

Sa pun suka ber cucuk tanam...Especially tanam bunga..heheh

aTieYusof Family berkata...

Rajinnya.. harap2 tumbuh dengan subur..
best jg bercucuk tanam ni...:)

Sheila Salim berkata...

Assalamualaikum kak lynn. bestnya. sheila suka pokok lidah buaya tu. heee

Deqla Manjew berkata...

deqla tanam x menjadi la..huhu.. kata org tgk tgn jugak kan? hoho

Ibu Lala berkata...

Macam mana rupa pokok belalai gajah tu ek

Rasp berkata...

i minat tapi i pun dok apartment...
kawasan limited kan sis...
1st time aaa tau pasal pokok belalai gajah tu...
nak cari gak aaaa...

Kesuma Angsana berkata...

KA pun suka juga bab bercucuk tanam ni

εïзmummyHazaεïз berkata...

Kite suke, tapi selalu jek mati cepat bunge2 tu, mak kate tangan kite panas. xmenjadi hehehe

♥ Cmª shIemª ♥ berkata...

salam kak..
rajin akak bercucuk tanam..
cma kalau ade tanah betul2 baru la blh pupuk minat tu,
umah flat,celah mana je nk tanam.. huhuh..

alhamdulillah..semoga subur tanaman akak ;)

Just berkata...

i malass.. ;p

mama3heroo berkata...

dlu2 sebelum ade baby kecik,m3h rajin menanam pokok,penuh kt laman ..m3h tanam lam pasu..skr dah xde mase lg..huhu
done klik2 nuffnang

wantie berkata...

tak pernah minat tanam pokok bunga. sejak muda sampai le kem tua ni. hahahaha... wanita pelik kan. selalunya wanita la yang suka tanam pokok bunga....

malu tau nak ngaku ni.

ieda immi berkata...

bagus kalau rajin
dpt hasilnya
lagi satu kalau tangan sejuk , semua menjadi ;)

Lisa Sheila berkata...

rajinnya akak cucuk tanam..hee... lisa suka gak..tapi dok umah sewa.. xbanyak ruang...inshaAllah bila ada rumah sendiri nnti memang nak cucuk tanam banyak2...hehe...kalau menjadi...

Si Matatajam berkata...

M suka tanam pokok gak tapi asyik terbantut ja pokok tu

Tihara berkata...

aloe vera memang ada kat rumah saya, belalai gajah lom pernah ada

Mrs Velentine berkata...

lepas ni boleh lertak kat muka lidah buaya tue

lizz berkata...

dulu-dulu duk kampung time anak dara rajinla skang entah..macam dah malas nanti pindah umah bawah kot...mood berccuk tanam ni datang balik kot...

Cheq Kaq berkata...

cheqkaq kalo tanam pokok mesti tak menjadi..tangan panas kot..hehe

hainom OKje berkata...

okje dalam bab tanam menanam ni bukan suka RH...suka kadang2 aje haha... adalah jugak tu daun kesom..tuk buat masak asam pedas

Kakzakie berkata...

Kakak kan org kampung, so dari kecik sampai sekarang memang suka bercucuk-tanam cuma sekarang duduk rumah teres, tanah aad secoet, tapi kakak tanam semua dlm pasu. Berasak-asak tapi puas jugalah... pandan, pokok kari, cili, daun kesum, pandan, ulam semua ada bersama dgn susunan pokok bunga kakak tau...

Belalai gajah? tak pernah jumpalah..

QueeN TerataI berkata...

queen x pandai bercucuk tanam pun.. hehehe

Mimi Azirah berkata...

rajinnye bercucuk tnm

ainnoraini berkata...

Kalau kat rumah tu..asben kakain yg rajin tanam pokok2 mcm tuu...

Dee berkata...

wah..lepas ni leh ar start tanam bahan2 mentah utk masak..

::EIDA:: berkata...

ida suka jugakkk, tapii hubby tak kasii. cehhh. hampeh tul. die ingat ida tak reti bercucuk tanam ke.. hekehkehkk

eyeyou berkata...

salam...
selamat bercucuk tanam semula..kita xrajin..

jemput baca entri ini yaa...

http://www.eyeyou76.blogspot.com/2013/04/pemenangnya-ialahhhhh.html

Nory Zoulkefle berkata...

rajinnya akak bercucuk tanam...
nory tangan panas, takleh bercucuk tanam ni plus rumah kecik takde ruang...hehehe

Acik Erna berkata...

acik pun ada tanam pokok belali gajah tu..ada 2 pasau besar..acik pun kenal toke dia en.tiang tu..sebab sekarang ni dia ada sewa tanah di opis acik..komoditi sendayan tu

Hatimi Tahirruddin berkata...

ooh bagus tu...sambil tanam boleh jugak dapat manfaat daripada pokoknya tu....

nurbijen berkata...

suka la juga sikit2... especially bila pokok yang kita tanam keluarkan hasil :)

Cikda berkata...

Salam kenal,
Mmg org kata berbudi dgn tnah ni x rugi apa2.. Kan...? Seronok bila tgk yg kita tanam tu tumbuh segar dan menjadi.. Cikda ni tanam pandan pun 2-3 kali baru tumbuh..

elly nadyra berkata...

Rajin kt farmville je satu masa dulu

AyueJean AJ berkata...

AJ tanam apa pun takmo hidup....
Even kaktus pun boleh mati...
Haahahhahahah......
1st time AJ dengar pokok belali gajah tu...

BUNDA a.k.a KN berkata...

takperlah asalkan lepas juga rasa nak bercucuk tanam tu, walaupun kawasan terhad..

Mas Zull berkata...

assalamualaikum bella...bestnya mcm nak juga la...:)

sal ya berkata...

teringin jugak nak menanam nih. tp kena tunggu rumah ni siap. entah bila la nak siap pn tak tahu la.

NORSHAHFEZA HAMSAN berkata...

heheh bes kan kak bcucuk tanam ni,nk2 bile dh mghijau tu sedap jek mate memandang

QA's ~ mamapapa berkata...

rajinnya ,kak..sy takde ruang nk brcucuk tanam :(

Nora Karim berkata...

rumah sewa saya ni ada tanah... daripada sakit mencabut rumput liar, saya bertanam la juga... sekarang ni ada pokok limau kasturi, pandan, daun kari, cili padi n halia...

nanti dah ada bekas nak try tanam sawi n terung... harap2 menjadilah...

Mimie Najib berkata...

bestnya kak dapat bercucuk tanam..sya pun suka..tp kalau sekarang ni nak menanam pun dah xde ruang dah..

Hidayah berkata...

Dayah kalau tanam apa pun selalu tak menjadi. Sedih mengenangkannya...
Tanam pokok bawang sampai skrg tak tumbuh

Catat Ulasan