Bahasa terbalik

Kat sini sape yang tau berbahasa terbalik angkat tangan.. :P Aku makin hari makin risau plak ngan anak aku si Aqeef nie. Bukan risau pasal apa tapi risau pasal sebutan yang selalu dia sebutkan. Aku xtau kat mana silapnya, nak kata aku amalkan dekat rumah x jugak. Cuma bila sesekali kalau aku nak bercakap yang sedikit rahsia aku akan bercakap terbalik ngan hubby aku. Puaslah aku perbetulkan perkataan yang salah disebut tu tapi bila kali kedua dia sebut semula ke bahasa terbalik. Bulan 10 nie genap anak aku umur 4 tahun. Aku risau jugak takut kalau-kalau perkataan yang dia sebut tu sampai ke besar..uhuhu... Biasanya perkataan yang selalu dia sebut dalam loghat pelat dan terbalik dia, katap = cakap, kutung = dukung, kutar = tukar. Sampai kadang-kadang bergaduh ngan aku sebab dia marah aku betulkan apa yang dia cakap tu..alahai anak..


p/s : dengar berita tadi pasal Adik Hareez dimasukkan ke ICU sebab x sedarkan diri. Semoga xde apa-apa yang serius terjadi padanya.. Amin




Ulasan

  1. salam kak..
    hihi..cma klu tulis terbalik tau la..
    mesti aqeef terikut2 bahasa rahsia ibu & ayah die ni..hihi..
    insyaAllah..nnti mesti lancar percakapan aqeef..

    semoga tiada apa2 yg berat menimpa Adik Hareez amin..

    BalasPadam
  2. tak per kak..jgn risau..nanti dengan sendiri akan betul balik..cuma kita jgn ikut cm dia ckp..betulkan jer tanpa rasa jemu..hehe

    BalasPadam
  3. tak tau la pulak..!. zaza pun sama bila bercakap dgn en.asben pelat hehe. nti budak2 akan faham sendiri bila dh besar.

    Zaza doakan smga adk hareez xde apa2 Aamiin.

    BalasPadam
  4. selalunya tak lama..nnti betul balik

    anak sedara k zu dulu umor 4 thun gak cakap'haku hakan hasi hauk hayam'sebb semua prkataan dia bermula huruf h...hehe

    BalasPadam
  5. anak sy yg kecik 2thn+ tu br nk belajar ckp..jenuh nak pahamkan pe bende yg dia ckp tu..

    BalasPadam
  6. biaslah tu.....nanti dia akan pandai sendiri....

    BalasPadam
  7. Budak lelaki lambat sikit dan perkembangan tak sama antara satu sama lain. Cuma kena betulkan bila dia silap.

    Kalau 4 bulan dah kena pontang-panting manalah tak sesak nafas. Kita doakan moga Hreez selamat. Kesian ibu-bapa dan keluarga mereka kan...

    BalasPadam
  8. Awak, saya pun selalu cakap terbalik dgn suami. Tapi saje2 je. Bahye jugak ek, boleh confusekan anak. Kami kena berlatih utk cakap perkataan betul la. Kalo nak rahsiakan pun kena cakap omputih la.

    BalasPadam
  9. bunyi comel tapi lelama ok kot sebutan dia... hehehe

    BalasPadam
  10. dulu anak ade jugak mcm tu tapi skrg ni dah okey..

    BalasPadam
  11. hehe..sama cam ammar bezanya bila die sebut nama warna..sume die ckp oren..bukan oren tp jd olen..bila dibetulkan..marah2..suke sgttt ngn olen die tu..huhu

    BalasPadam
  12. mula2 gitulah In Shaa Allah lama2 ok ler nanti teruskan layan dia cakap sambil betul2kan sebutan, bagi kismis juga hehehe

    BalasPadam
  13. banyak penggunaan huruf kansonan T=)hehehe..

    p/s-ada gak tgk berita kena masuk icu..jgnlah dadi apa2 ke dia dahlah anak sulung..gila amah2

    BalasPadam
  14. ni mesti mengikut cakap emak ayah dia ni...
    Hish kesiannya adik Hazreez tu... hari tu macam ok je..

    BalasPadam
  15. Qis pun kadang² cakap terbalik & masih pelat..takpe nanti lama² ok lah tu..^^

    BalasPadam
  16. boleh jadi kod rahsia tue .. hehehh **kesian bby tue ..ish geram pulak ngn maid tue

    BalasPadam
  17. bahase terbalik? hmm.. kalau nak kate pelat tu.. memang pelat gak mase kecik dulu.. sekarang ok dah..

    BalasPadam
  18. insyaAllah dah besar skit tu betul lah nanti...
    tapi kita pun kena betulkan dia bila dia silap ckp....
    Sapphire pun ada gak yg tak betul disebutnya masa baya baya tu... cth : kacar = cakar...
    tapi now dah ok dah...
    kkdg ada satu dua terlepas
    but i betulkan lah hehehehe ...

    ciannnn kan adik Hazreez tu...
    sama2 lah kita doakan semoga dia sihat....

    BalasPadam
  19. Assalamualaikum kak, ehh pandainya anak akak ek. ikut baka. hee. slow2 kak, nanti dia masuk tadika tu. insyallah boleh betul semula percakapannya. banyak2 berdoa ye :)

    BalasPadam
  20. takper..nanti lama2 dia sendiri akan betulkan percakapannya..maira dulu masa 3 tahun gitu la dia ckp..masuk jer 4 tahun tiba2 jer dia ckp elok dah..moga adik tu tak ape2 kan..

    BalasPadam
  21. heheeh,,camana bolih terbalik gitu,,tapi,,sementara saja tuu,,nanti oklah tuu

    BalasPadam
  22. Mudah2an tiada apa yg buruk berlaku kat baby tu.....

    BalasPadam
  23. biasa la tu..lama2 dia boleh cakap betul bila dah kenal dgn kawan2 dia kat sekolah..:-)

    BalasPadam
  24. moga takder apa2 yg serius yg tak diingini berlaku...kalau tak kene jumpa doktor...usia anak pun dah 4 tahun..bunda sekadar beri pendapat..

    BalasPadam
  25. dah tak jadi rahsia lagi dah tu.. hehehe.. comelnyee cakap cam tu ye..

    BalasPadam
  26. hehehe..tomei jer cakap mcm tu..tapi kene selalu betulkan la..sebab dah 4 tahun kan..try tanya doktor la..hopefully ok lah..
    Erm..sian baby tu..doakan yang terbaik..

    BalasPadam
  27. mesti org yg 1st time dgr x paham..
    rasanya lama2 nanti ok kot..
    smga bahasa terbalik Aqeef cepat hilang. :)

    BalasPadam
  28. haha semua jadi terbalik ye...harap2 hilang la tu nanti....

    BalasPadam
  29. saya kalau nk ckp apa2 dgn husben saya eja perkataan tu. hehehe...

    BalasPadam
  30. Ehehehe!!mcm2 aqeef nikn..comelll!!dia masih dlm proses blajar tu...just try to keep reminding him...:)

    BalasPadam
  31. orang kata, kalau macam tu, otaknya kreatif...

    BalasPadam
  32. hehe..comel je kalau bergaduh dengan anak kecik kan, siap marahkan kita sebab fikir dia yang betul. Takpe, nanti dah besar sikit, insyaAllah tau lah Aqeef bezakan perkataan tu.

    BalasPadam
  33. hehehe, tak boleh imagine macam mana dia cakap terbalik... tapi mesti bunyi nya comel jer

    BalasPadam
  34. Harap2 besar nti OK lah.. sy plak makin risau dgn anak sy sbb bila bercakap mcm gagap2 plak..isk! Nauzubillah.. tapi butir ayat dia dah boleh difahami..:)

    BalasPadam
  35. hihi macam2 anak kecilkan...tak pe kang ok la tu, janji kita yang sebut betul...


    sangat terharu dgn kes hareez tu, Allah sudah tentukan jalan hidupnya, kita semua kena ambil iktibar, doa banyak2 bila hantar anak ke rumah pengasuh or apabila dia tinggal dengan orang lain, semoga yang baik2 sahaja

    BalasPadam
  36. budak budak selalu macam tu. sepupu saya masa kecik kecik dulu selalu cakap terbalik. takut jadi katut macam macam. sakit jadi katit dll..

    BalasPadam
  37. alya pun some initial words dia tukar jadi K...tepi jadi kepi...cuma kita kene sentiasa betulkan...dulu banyak juga words dia tukar suka hati, now dh byk improve dah...hehe

    BalasPadam
  38. in shaa ALLAH lama2 nanti ok la tu.

    tu la sama2 kita doakan yg terbaik utk dia

    BalasPadam
  39. USAHA TETAP JAYA..cogan perjuangan hidupppp...mengamalkan rukunegara... (lagu sekolah dulu...ehhehheh)

    BalasPadam
  40. Moga adik Hareez tak apa2.. Sama-samalah kita berdoa.

    BalasPadam
  41. Biasa lah tu budak2..nnti dh sekolah...perlahan2 akan ok. hehehe..tapi mmg lah lucu kalau denagr kan?

    BalasPadam
  42. Bila baca komen2 baru tau ramai anak2 yg alami..ank saya x pernh lak cakap terbalik

    BalasPadam
  43. tahu tapi anna xde pnglaman.. rasanya try bw g jmpa pakar kanak2..mgkin doktor boleh check dan pastikan..

    BalasPadam
  44. owhhh... kacap terlabik...hihi..tak penah main..dulu slalu main pun bahasa tmbh2 kat perkataan FA blkg ...

    BalasPadam
  45. biasalah budak2..anak anak sy tak ckp terbalik tp cakap mik ujung2 je

    BalasPadam
  46. insyaAllah..nti lama2 ok la tu kak..msti dia pun pelik ckap cmtu kalau smpai besar..hehe

    BalasPadam
  47. Ingat saya semasa di sekolah menegah dulu... kawan-kawan perempuan banyak bercakap terbaik. kami yang lelaki susah nak faham. Bahasa yand digunakan sama macam yang anak puan bercakap...

    In Sya Allah.. anak puan akan ok bila bergaul dengan rakan yang bercakap betul nanti.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pulau Tioman

Wajah baru kakak

My 2nd run..