Jumaat, 25 Januari 2013

Mahluk halus

Dalam dunia nie mana-mana pun mesti ada mahluk halus kan? Antara nak percaya dengan tidak je kewujudan mahluk halus nie. Ada sesetengah orang x percaya ada yang percaya. Ok aku nak cerita kejadian mahluk halus nie terjadi dekat rumah aku. Sejak 3-4 hari yang lepas, mak mentua aku mengadu yang dia selalu dengar ada 'orang' bukak air dalam bilik air rumah aku. Bukan setakat di bilik air jerk di dapur rumah aku pun sama jugak biasanya kalau setiap kali tutup lampu dapur mesti akan dengar ada bunyi barang jatuh dekat dapur, tapi bila mak mentua aku bangun tengok xde apa-apa pulak . Biasanya dalam pukul 2-3 pagi kejadian tu berlaku. Mak mentua aku memang jenis tidur lambat. Dan dia lebih suka tidur di hall berbanding dalam bilik. Bila dia cerita, aku cakap itu mungkin bunyi dari rumah atas tapi dia nafikan perkara tersebut. Dia yakin yang bunyi-bunyi tu datangnya dari dalam rumah aku sendiri. 

Sebenarnya dekat kawasan rumah aku tu memang selalu jerk dengar orang-orang bercerita pasal nie. Cuma antara nak percaya dengan tidak jerk. Aku kalau nak seboleh-bolehnya xnak anak-anak aku tau pasal nie. Aku takut nanti dorang akan jadi penakut walaupun dalam rumah sendiri. Pernah jugak anak-anak aku terdengar bunyi-bunyi yang menakutkan tapi mak mentua aku selalu cakap bunyi cicak je xde apalah. Alhamdulillah semalam mak mentua aku cakap dah xde pulak bunyi-bunyi tu mungkin sebab kami mangaji dan adakan solat hajat dan bacaan yassin. Aku harap biarlah ianya xkan mengganggu lagi keluarga aku. Xpelah kalau dia nak menumpang sekali pun tapi jangan sampai mengganggu anak-anak aku sudah. Yalah dia pun mahluk Allah juga kan nak tempat berteduh...hahaha....sebenarnya aku pun penakut jugak cuma xnak tunjuk kat anak-anak aku jerk. Korang pernah x terjadi macam yang aku alami?

44 ulasan:

zaza nizam berkata...

ngee takut dengar bila2 kena duduk sorg time en.suami xde.. :( tpi mcm pernah dgr jugak brg2 jatuh..dlm kepala duk pikir umah atas hihihih... mudah2n dijauhkan.amin

Sheila Salim berkata...

Assalamualaikum kak, kadang2 tu terasa gak kat rumah. lagi2 bila duk sorang. sheila bukak semua lampu. pastu tengok tv, cari citer best2. kalau difikirkan mmg takut. tapi berharap sangat makhluk halus ni tak menganggu kita :)

eyeyou berkata...

pernah alami sekali tp kat umah makcik..terasa 'sesuatu' tido sebelah kita..rasa 'benda' tu ada tp xley nak bergerak n jerit org kat lua..rasa mcm mulut di kunci(suara xkeluar)..setelah cuba baca apa2 surah yg ingat ketika itu..kak sedara dr lua berdiri n tny.."ayu..ayuu..ayuuu..napa?" then dia tunggu jer.. sy dengar suara kak sedara tu..tp tetap xley bangun..setelah berapa ketika, tetiba suara bkn main kuat dan boley bergerak..terus duduk.. pewhhh.. 1st time kena..tobatttt!!!

intanfirdaus247 berkata...

Salam RH..saya percaya...sebab saya pernah alaminya masa di zaman sekolah dulu..sekali je...fuh memang seram...xpa, depa nak tumpang lalu saja kot..dah baca Surah Yasin semua dan solat hajat, In Shaa Allah x ada apa2 la

Kakzakie berkata...

Rumah yg kakak tinggal sekarang pun sama. Siap kakak panggil ustaz darulsyifa' lagi tapi katanya dia sekadar menumpang tak kacau. Yg hairannya dia suka main lampu - on-off. Ikutkan rumah kakak hari-hari jadi tempat mengaji (sebab kakak ajar budak mengaji). Tapi itulah dia tak ganggu kita tapi perasaan kita.

Kakak kalau abang outstation on semua lampu. Takut juga

aTieYusof Family berkata...

klu menumpang takpe janji jangan menganggu ahli keluarga kan.. takut dia kacau budak2..kang sakit plak.. apa pun banyak kan doa..Yasin, Ayat Kursi..
erm..sy keja kt hospital lagi mcm2 versi cerita seram ada...huhu

Mimi Azirah berkata...

kalo menumpang tak ganggu fmly kite xpela...

Just berkata...

dia nak main air jer tu.. ;p

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

RH... memang akak percaya sebab terjadi kat rumah akak sendiri... tapi lepas panggil adik yg ustaz tu suruh pagar rumah dan buat makhluk halus tu.. Alhamdulillah anak2 akak tak takut lagi... sebab mereka yg nampak makhluk ni kan... siap tunjuk kat mana makhluk tu berada... takut juga akak dibuatnya.. :P

::EIDA:: berkata...

Dulu pernah ida berubat dengan ustaz, dikatakan ada seseorang duduk kat ida.. huhuhuhu....... seram uolssssssssssss.. skrg takde dah sbb dah pergi berubat.....

Mia Kassim berkata...

Tak nak percaya tapi memang makhluk halus tu wujud kan...asal dia tak menganggu rasanya boleh biarkan saja....

yan's cottage berkata...

benda nie memang ada......yang terpilih je dapat melihatnya.....bukan semua......kalau dalam rumah kita ada.....selalulah baca al quran selepas magrib insyaallah.....lama2 hilanglah benda tu......

Ira berkata...

erm..makhluk halus ni memang ada. selalu pasang cd ayat2 ruqyah. mak saya kata, klu dgr bunyi org main air, main guli, alih2 kerusi tgh2 malam tu.. jin. mak saya pn dgr dpd ustaz la, dia sampaikan pd saya. sbb atas rumah saya dlu pn ada bunyi2an mcm tu. skg ni xde da.

RedRose berkata...

makhluk halus ni biasanya jin kot sis. jin boleh aje menyerupai apa2. tapi, walau apa pun, manuasia mmg xboleh get along dgn jin.
kaau kita rajin buat solat malam, selalu zikir dan baca quran, mmg rsnye panas dia nak menumpang and kacau.

♥ Cmª shIemª ♥ berkata...

salam kak..
huhu...seramnye..meremang bulu tengkuk!
jika ianya menggangu eloklah jumpa ustaz.. elakkan dr perkara yg tidak diingini.. huhuh

wahida berkata...

ish...mmg scary...benda halus ni mmg wujud kan...

harap x de gangguan lagi dah...takut dia kacau anak2 je...huhu...

Hatimi Tahirruddin berkata...

hehe mmg biasa dgr bunyi2 ni...tapi tulah harap dia tak kacau kita la pasal kita pon taknak kacau dia...

hainom OKje berkata...

Yelah seram jugak tu....tapi pernah berlaku sekali kat rumah OKje tiba shower bilik air terbuka.... seriau jugak...
Tapi tu sebenarnya pressure air yg tak menentu antara paip dan shower... he..he..

hainom OKje berkata...

Saya sangat kagum dengan RH yang boleh hidup sebumbung dengan MIL.... macamana agaknya resepi tu ek...

mama_yayang berkata...

uhu..x penah ade pngalaman cmtu n berdoa x nk jmpe..tp mnakutkan jgk tuh..

Kuazue Mohd berkata...

as salam... cik azue datang vertandang...by the way..dtg ni nak menjemput tuan umah join my GA..meh la..semoga ukhwah berpanjangan..
http://kuazue.blogspot.com/2013/01/kome-nak-tak-my-2013-1-give-away.html?m=1

nea lopah berkata...

Seram jugak yer crita ni.. semoga semua nya selamat. aminnn..

LiLy @ MaMaQiStInA berkata...

huhu..seram..harap² lepas ni takde gangguan lagi lah..

kay_are berkata...

percaya atau tak, hakikat die bende tu memang ade je sekekliling kita kan.. cume yang terpilih je boleh nampak sume tu.. hmm..

Dee berkata...

salam..kat umah sendiri tak pernah..tapi pernahlah kena masa gi kuala perlis tahun lepas..giler scary..

dee harap dah xde lah benda2 halus kat rumah u lagi sis..

ct kektus berkata...

dulu kalau waktu duduk asrama kat sekolah menengah, kalau kite terjaga pukul 2,3 pagi dan dengar bunyi pelik2, kite mesti akan cakap kat diri sendiri macam mak mentua akak cakap kat anak2 akak. hihii

KesumaMaruku SueQistina berkata...

haish meremang bulu roma on9 malam2 buta.

NoEn berkata...

asalkan tidak mengganggu kita sudah la
sy kalau xthu xpe, tp bila dh tahu naik seram juga

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

seramnyerrrr baca!

QasehnyaRania berkata...

as-salam kak:D

naik cering bulu roma saya ni walaupon tengahari myb sbb saya dmm lagi kot.

mmg ada kat mna2.nak dengar cerita tak..
hari tu pak mertua ada bawa rambutan pergi umh kak ipar.pastu kak ipar letak dalam bakul.
esok pagi bgun tgk rambutan dah tinggal separuh je..pelik bin ajaib

izan mama mia berkata...

seram..mujur hubby ada malam ni..ehe

KY berkata...

Alhamdulillah...setakat ini belum berlaku di rumah KY perkara mcm tu, tapi kalau pengalaman tu adalah, pernah juga di kacau makhluk halus ni, masa duduk kat rumah lama..

kinara kinatara berkata...

ist takut pulak kina..mak kina ade jugak cerita yang kat tepi rumah kiteroeang ade benda 2..rumah jiran benda 2 suka dok atas atap pukul 2,3 pagi pastu gangu orang lalu kat situ..xp kina x pernah lagi dengar bunyi or jumpa..huhu..tidur mati mang tak tawlah kan..:)

ummiross berkata...

Salam kenal Ratu Hati..

Moga segalanya dah ok, risau juga kan takut mengganggu anak2 yang masih kecil, moga sentiasa dalam perlindungan Allah SWT.

Ann Ishak berkata...

memang takut kalau saya kena macam akak kena tapi saya selalu nampak kelibat ataupun kadang2 terasa macam ada orang ikut tapi saya akan buat tak tau je, kalau nak ikutkan memang kecut jugak jiwa ni.

bunga_rose berkata...

dengar-dengar tu takde laa.. tapi anak tunjuk2 kat dinding cakap antu pastu tutup mata pernah.. pastu buat2 berani suruh benda tu pergi, amik wuduk baca yasin.. anak tido sambil tutup 1 badan dalam selimut sbb tak nak pandang.. alhamdulillah esoknye menda tu takde.. bukan berani sangat pun masa cakap dengan menda tu, tp buat2 berani sbb suami takde kat rumah masa tu hihihhi... harap benda tu takde la nak tumpang kat rumah RH, menakutkan laa..

Kesuma Angsana berkata...

kena kuatkan semangat yer bial berdepan dgn benda2 macam ni..KA dah bayk kali terkena ni

C.M.A @ CikMoonAdnan berkata...

Hmm.. xpernah tgk dgn mata kasar... tapi, dulu..selalu ler diganggu.. sampai ke mimpi kena ganggu.. sekarang, alhamudulillah.. 'benda tu' dah xganggu hidup moon lg. mudah-mudahan xkan mengganggu sampai bila2..

*terima kasih atas ucapan birthday dan sudi follow blog moon

:)

intanfirdaus247 berkata...

Selamat pagi RH..:)

wan nurul hezrina abd halim berkata...

dulu masa kat itm pernah jadi.sampai sekarangpun samalah jugak.itm mmg glamer ngan makhluk halus..itm lendu alor gajah..huhu

Fiza Rahman berkata...

Scarynya. Tapi saya percaya benda2 ni memang wujud. Saya sendiri pernah kena...sliding door tiba2 bergegar. Anak2 plak cakap nampak hantu...haishhhh...alhamdulillah...skang tak per plak. Sbb selalu bukak ayat2 ruqyah.

Deqla manjew berkata...

makhluk Allah ni hamba Allah gak..mmg wujud..seram bulu tengkok haih.. huhu

Cheq Kaq berkata...

huhuhu..byk2kan buat solat hajat dan bace yassin yer kak..

QA's ~ mamapapa berkata...

alalmak seram plak mndengarkn cerita akak ni..moga2 dgn perbykkn mengaji benda2 halus ni tak selalu mendekatkn? amin :)

Catat Ulasan