Jumaat, 29 Mac 2013

Sudahkah anda....

Google



Buat pemeriksaan pap smear? Bagi siapa yang belum buat tu lebih baik buat dari sekarang. Yalah lebih baik mencegah dari merawat kan. Aku pun baru nak buat untuk kali ke dua. Sekarang nie macam-macam jenis penyakit yang ada. Lebih baik kita mengesan dari sekarang sebelum terlambat. Sekurang-kurangnya 1-3 tahun kita perlu buat ujian nie. Jangan risau dan malu sebab buat ujian nie x sakit pun dan biasanya yang buat ujian nie perempuan jugak. Aku buat dekat Klinik Kesihatan dekat dengan rumah aku jerk. Aku rasa sama jerk jadual klinik kesihatan mana-mana cawangan pun. Korang boleh buat pagi atau petang. Kalau hari Sabtu pun boleh tapi cuma pada setiap minggu kedua hingga ke empat sahaja. Korang boleh rujuk SINI untuk mengetahui dengan  lebih lanjut mengenai pap smear nie. 

Aku nak jadi macam mak aku, dia memang seorang yang menjaga kesihatan. Tiap-tiap tahun x pernah mis buat pemeriksaan kesihatan. Kadang-kadang dia yang selalu bebel kat aku sebab x buat pemeriksaan yang sepatutnya. :D



p/s : Dah buat appointment untuk check breast ultrasound. 






32 ulasan:

Deqla Manjew berkata...

ya Allah betapa lalainya deqla bab kesihatan ni..x penah check tau..hukhuk...

Sheila Salim berkata...

assalamualaikum kak lynn. hehe sheila tahu ni! pernah kerja klinik dulu, tgok orang buat pap smear ni. especially lepas bersalin kena buat! heheehheehehe

Rasp berkata...

akak 2 tahun sekali baru buat....
takde lah buat tiap tiap tahun....
elok lah jaga kesihatan ni kan....

Aiyang disayang berkata...

pernah sekali buat tu pun dah lamaaaa dah. entah kenapa la takut sgt......

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Hehehe.... baru jer akak buat Lynn... Mali kena letak tepi... utk kesihatan kita juga ;-)

Forskning Beta berkata...

isteri saya dah buat lepas lahir anak yang sulung dulu.

rasanya tak perlu screening sangat kerap-kerap.

apa komen saudara saudari tentang HPV?

Mohd Selim Zainal berkata...

Assalammualikum....pasal pap smear setuju bagus untuk kesihatan....

sokong sangat...utk elak kanser serviks...tp....

mselim3

pls: mselim3 x setuju sangat sebab pap smear nie .... yg tukang pap smear nya orang lelaki.... sepatutnya mana klinik2 atau hospital patutnya ..biarlah yg check tu..kaum hawa jugak...nie kerana wanita terkenal dengan malunya...
Cadangan mselim3 buat klinik islamik dan ramaikan pakar pap smear di kalangan wanita...

aTieYusof Family berkata...

sy pernah buat sekali RH tahun lepas.. tahun ni tak buat lagi.. insyaAllah coming soon...
betul tu..baik mencegah dr merawat...:)

Tukang Karut berkata...

sakit tak? itu suri yang tanya...

ummiross berkata...

ummi pernah buat juga, tapi untuk tahun ni belum lagi.Prevention is better than cure kan!

Tihara berkata...

bagus reminder ni dan bagusnya mak awak :)

Ibu Lala berkata...

saya dah buat tahun lepas. lg 2/3 tahun lagi kut baru buat. saya pun buat cek up setiap 6 bulan. takut la zaman sekarang ni. mcm2 penyakit. kalau sakit sape nak jaga anak2 dan suami. dah la anak anak kecik lagi.

LiYa HaNiF :: berkata...

liya belum buat lagi... Inssyaallah nanti nk buat ler.. :)

ieda immi berkata...

alamak2 ... huhuh

Cik Nurul Siezuka berkata...

Nurul x pernah buat pun.. InsyaAllah nak buat..

Sue Bee berkata...

last buat pemeriksaan ni 4 thn lepas..

Sue Bee berkata...

dtg lagi,isi tabung nuff awak..

MulutPayau berkata...

3 tahun lepas akak buat....nampaknya kena buat jgk ni...

NoEn berkata...

pernah buat 2tahun lepas kot

zulaikha megat berkata...

asyik tertangguh jer nak buat..momogram pun dah boleh buat sebab dah umor 40 thun..bila usia makin meningkat ni kena sentiasa berjaga jaga...

izan mama mia berkata...

pernah bt sekali jer....asyik bertangguh saja nak buat,..segan pun dok ada

Ira berkata...

ira x penah buat lg.. insyaAllah.. akan buat jgk ni.. :)

QA's ~ mamapapa berkata...

blm lg ni..kena buat jgkla :)

adzairdawati makdara berkata...

alhamdullilah dah pun buat pd tahun yg lps2.. utk thn ni je blm buat lagi

wahida berkata...

tak pernah buat....serius takut....huwaaaaaa....

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

last buat tahun 2010 lepas bersalin qalief

intanfirdaus247 berkata...

x pernah buat lagi..In shaa Allah nak buat nanti

anggun berkata...

kak lynn...sy pn pernah bwat skali jew dulu..nak bwat tapi malu..tp ni adew jgk rase2 nak bwat..cume asyik tertangguh2 jew..

Kesuma Angsana berkata...

2 - 3 tahun sekali ada ler buat !

♥ Cmª shIemª ♥ berkata...

salam kak.
yeay..
cma dah buat sebelum ni..

hainom OKje berkata...

alahai ...takutlah nak buat RH...

eyeyou berkata...

kita pon br buat bbrp mgu lps..kali ke dua dlm tempoh 2thn setengah..:)

Catat Ulasan