Sudahkah anda....

Google



Buat pemeriksaan pap smear? Bagi siapa yang belum buat tu lebih baik buat dari sekarang. Yalah lebih baik mencegah dari merawat kan. Aku pun baru nak buat untuk kali ke dua. Sekarang nie macam-macam jenis penyakit yang ada. Lebih baik kita mengesan dari sekarang sebelum terlambat. Sekurang-kurangnya 1-3 tahun kita perlu buat ujian nie. Jangan risau dan malu sebab buat ujian nie x sakit pun dan biasanya yang buat ujian nie perempuan jugak. Aku buat dekat Klinik Kesihatan dekat dengan rumah aku jerk. Aku rasa sama jerk jadual klinik kesihatan mana-mana cawangan pun. Korang boleh buat pagi atau petang. Kalau hari Sabtu pun boleh tapi cuma pada setiap minggu kedua hingga ke empat sahaja. Korang boleh rujuk SINI untuk mengetahui dengan  lebih lanjut mengenai pap smear nie. 

Aku nak jadi macam mak aku, dia memang seorang yang menjaga kesihatan. Tiap-tiap tahun x pernah mis buat pemeriksaan kesihatan. Kadang-kadang dia yang selalu bebel kat aku sebab x buat pemeriksaan yang sepatutnya. :D



p/s : Dah buat appointment untuk check breast ultrasound. 






Ulasan

  1. ya Allah betapa lalainya deqla bab kesihatan ni..x penah check tau..hukhuk...

    BalasPadam
  2. assalamualaikum kak lynn. hehe sheila tahu ni! pernah kerja klinik dulu, tgok orang buat pap smear ni. especially lepas bersalin kena buat! heheehheehehe

    BalasPadam
  3. akak 2 tahun sekali baru buat....
    takde lah buat tiap tiap tahun....
    elok lah jaga kesihatan ni kan....

    BalasPadam
  4. pernah sekali buat tu pun dah lamaaaa dah. entah kenapa la takut sgt......

    BalasPadam
  5. Hehehe.... baru jer akak buat Lynn... Mali kena letak tepi... utk kesihatan kita juga ;-)

    BalasPadam
  6. isteri saya dah buat lepas lahir anak yang sulung dulu.

    rasanya tak perlu screening sangat kerap-kerap.

    apa komen saudara saudari tentang HPV?

    BalasPadam
  7. Assalammualikum....pasal pap smear setuju bagus untuk kesihatan....

    sokong sangat...utk elak kanser serviks...tp....

    mselim3

    pls: mselim3 x setuju sangat sebab pap smear nie .... yg tukang pap smear nya orang lelaki.... sepatutnya mana klinik2 atau hospital patutnya ..biarlah yg check tu..kaum hawa jugak...nie kerana wanita terkenal dengan malunya...
    Cadangan mselim3 buat klinik islamik dan ramaikan pakar pap smear di kalangan wanita...

    BalasPadam
  8. sy pernah buat sekali RH tahun lepas.. tahun ni tak buat lagi.. insyaAllah coming soon...
    betul tu..baik mencegah dr merawat...:)

    BalasPadam
  9. sakit tak? itu suri yang tanya...

    BalasPadam
  10. ummi pernah buat juga, tapi untuk tahun ni belum lagi.Prevention is better than cure kan!

    BalasPadam
  11. bagus reminder ni dan bagusnya mak awak :)

    BalasPadam
  12. saya dah buat tahun lepas. lg 2/3 tahun lagi kut baru buat. saya pun buat cek up setiap 6 bulan. takut la zaman sekarang ni. mcm2 penyakit. kalau sakit sape nak jaga anak2 dan suami. dah la anak anak kecik lagi.

    BalasPadam
  13. liya belum buat lagi... Inssyaallah nanti nk buat ler.. :)

    BalasPadam
  14. Nurul x pernah buat pun.. InsyaAllah nak buat..

    BalasPadam
  15. last buat pemeriksaan ni 4 thn lepas..

    BalasPadam
  16. dtg lagi,isi tabung nuff awak..

    BalasPadam
  17. 3 tahun lepas akak buat....nampaknya kena buat jgk ni...

    BalasPadam
  18. pernah buat 2tahun lepas kot

    BalasPadam
  19. asyik tertangguh jer nak buat..momogram pun dah boleh buat sebab dah umor 40 thun..bila usia makin meningkat ni kena sentiasa berjaga jaga...

    BalasPadam
  20. pernah bt sekali jer....asyik bertangguh saja nak buat,..segan pun dok ada

    BalasPadam
  21. ira x penah buat lg.. insyaAllah.. akan buat jgk ni.. :)

    BalasPadam
  22. alhamdullilah dah pun buat pd tahun yg lps2.. utk thn ni je blm buat lagi

    BalasPadam
  23. tak pernah buat....serius takut....huwaaaaaa....

    BalasPadam
  24. last buat tahun 2010 lepas bersalin qalief

    BalasPadam
  25. x pernah buat lagi..In shaa Allah nak buat nanti

    BalasPadam
  26. kak lynn...sy pn pernah bwat skali jew dulu..nak bwat tapi malu..tp ni adew jgk rase2 nak bwat..cume asyik tertangguh2 jew..

    BalasPadam
  27. 2 - 3 tahun sekali ada ler buat !

    BalasPadam
  28. salam kak.
    yeay..
    cma dah buat sebelum ni..

    BalasPadam
  29. alahai ...takutlah nak buat RH...

    BalasPadam
  30. kita pon br buat bbrp mgu lps..kali ke dua dlm tempoh 2thn setengah..:)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Wajah baru kakak

Pulau Tioman

My 2nd run..