Ragam si Aqeef

Aku nak cerita pasal anak aku si Aqeef, Sabtu dan Ahad yang menguji kesabaran aku. Sekarang nie dah macam-macam perangai yang dia buat. Mak mertua aku ada bagitau yang dia sekarang nie dah mula pandai buang sampah ke luar tingkap rumah. Sebelum nie aku memang x pernah nampak tapi hari Sabtu yang lepas dia terkantoi dengan aku. Aku nampak sendiri dia buang sampah ke luar tingkap. Aku pukul tangan dia cakap dengan dia nak buat lagi x. Dia nangis dan angguk, lepas tu dia datang kat aku terus peluk aku..  "Aqees mintak mahap....Aqees sayang mama....mama danganlah yayah aqees..." (cair aku dibuatnya..) 

Sekarang nie dia suka main air dalam bilik air, kejap-kejap masuk bilik air. Aku tengok segala mainan dia habis semua dia letak dalam baldi penuh dengan air. Bila keluar dari bilik air habis basah lencun baju dia. Aku marah kat dia saja aku pegang hanger kat tangan nak bagi dia takut barulah dia keluar dari bilik air. Ok xpe, bab tu habislah. Malam tu hubby aku nak masuk bilik air nak buang air pastu terus hubby aku panggil, dia suruh aku tengok dalam toilet bowl ada apa. Aku pun pergilah tengok..sekali aku tengok dia letak mainan dia 3 biji dalam tu dengan sehelai baju dan seluar! (lupa pulak aku nak amik gambar) Ya Allah!! Geramnya aku masa tu... aku pukul tangan dia. Dia nangis terus pergi kat Mak mertua aku. Aku cakap lain kali kalau adik buat lagi mama rotan tangan tu. Pastu terus dia lari kat aku peluk aku.. . "mama danganlah yayah..." (dangan = jangan / yayah=marah).. Sekarang nie kalau dia senyap jerk dalam bilik sorang-sorang tu aku kena pantau sebab mesti ada benda yang dia buat. Alahai anak... macam-macam kerenah sekarang nie. Harap-harap lepas nie xdelah dia nak buat perangai lagi. Dulu kakak dan abang dia xde pulak perangai macam nie, sebabtu orang cakap kan, lain anak lain ragam. Macamana dengan anak korang? :D


Ulasan

  1. Assalamualaikum kak, kesian dia kena pukul. biasalah anak kan. mmg lain anak lain ragam. sheila belum tahu camne bakal anak sheila punya ragam. hehehe jgn marah2 kak lynn :)

    BalasPadam
  2. assalam ratu...dulu anak acik yang sulung kalau dia diam..cepat2 tengok..ada la benda yang dia buat..tapi kalau yang kedua..kalau diam je..jangan risau memang dah tertidur la ia..

    BalasPadam
  3. hehehe....pandai pulak tu mintak maaf! aqeef2..

    BalasPadam
  4. pandai betul dia pelemahkan mama dia..ayat power

    BalasPadam
  5. erm..budak2 mmg begitu kan?.. anak sy pun, klu diam2 adalah tu dia tgh buat..hehe..mmg kena pantau sllu.. bnyak kan sabar ye...:)

    BalasPadam
  6. Alahai Cian dia...
    Gitulah ragam anak2...
    Anak2 Ain pun camtu gak...

    BalasPadam
  7. Ragam anak2 macam tu lahkan..Qis pun kalau diam2 tu adalah benda yg dia buat tu...

    BalasPadam
  8. sayangkan anak tangan2kan sikit tp jg smpai mencederakan... & kena bagi tau apa salah mereka

    BalasPadam
  9. hehehe..comel je die mntak maaf..kena byk sabar kan dgn anak2 ni..tak tau mcm mana bila sy dh ada anak nti..

    BalasPadam
  10. anak aku c rayyan bila kena marah.. dia ckp "mamy marah koko" dgn muka sposen! haihhh...

    BalasPadam
  11. anak aku skang ni suker nau merangkak ke dapo... kalu naik walker, suker punggah tong sampah kat dapo... geram!!!!!

    BalasPadam
  12. Kena pantau ni kak......
    Bahaya...

    BalasPadam
  13. budak2 skang kalo duk diam ader jer mende dia buatkan...kalo nk marah pun dia pandai bodekkan....terus tak jadi marah...

    BalasPadam
  14. hahaha.. comel jek tgk prangai bebudak camni... biasa la tu.. nakal2 gitu je pun....

    BalasPadam
  15. alamak mstu memang marah kan tapi rasanya nakal biasa... dulu akak dan adik2 kecikpun gituler memeningkan kepala mak bapak.. sbab tak fikir lagikan... tapi kena bagi tauler jugak....

    BalasPadam
  16. notty nyer Aqeef,,
    tapi bab die merayu2 yang tak tahan kan kak..
    nak marah pon jadi sejukk je hati...
    haiii lah anak...

    heeee

    BalasPadam
  17. Samalah dgn anak aku yg hero berdua tu bah .... ada jak gaya dorg bikin aku gerigitan..tp lepas kena marah kesian pulak aku tengo....sabar jak lah...

    BalasPadam
  18. sama jerkk cam anak kitaowg jugak..kalo dok diam jer tu kompemmm ada jer projek dia tuu...hihi

    BalasPadam
  19. adoi yg parah dalam mangkuk bowl tu.adoi.

    BalasPadam
  20. saya memang takut kalau anak duk senyap.memang kena panggil nama selalu.huhu.


    do follow me back. :)
    http://drawcolorcreate.blogspot.com/

    BalasPadam
  21. memng anak kalau diam jer..ada laa benda dia buat,..adoi laa..

    BalasPadam
  22. anak kak zu pernah picit sabun mandi kat dalam ubat gigi..bila kita nk gosok gigi dapat sabun mandi jer kat berus gigi..gerammmmmm sangat...

    BalasPadam
  23. wah mcm2 projek dia buat ye...hehe sampai ke dalam mangkuk tandas pon ada projek...

    BalasPadam
  24. Biasa lah klu budak..mcm2 dia buat..heheh

    BalasPadam
  25. salam kak..
    alahai..shian aqeef kena marah ngan mama ye...
    taper..nnti untie cma babab mama! hihi..

    akak, aqeef ni lebih kurang sama lasaknya dgn anak cma si faiz tu kak.. haha.. fengsan ummi dia ni..

    kesabaran tu yg penting.. yeah! go go chaiyok2!

    BalasPadam
  26. sabar ye kak...tu maksudnya dia bijak...dia tgh explore dunia dia...kita sebagai parents kena selalu pantau dan guide dia serta bgtau kenapa kita bgtau perbuatan dia tu salah...

    BalasPadam
  27. sabr yea..budak2 ni tengah belajar...tapi kalau kita marah dia reti minta maaf itu dah cukup bagus

    BalasPadam
  28. tulah ka..kadang-kadang bila kita marah anak..pasti kita akan marah dan pukul kan...ema pun tak dapat nak kawal

    BalasPadam
  29. Kena banyak sabar kan? sy pun sama, kadang2 terbabas juga 'marah'..hehe:)

    BalasPadam
  30. Macam Khalish dulu suka main kat bilik air tapi pantau selalu yek. Jgn tinggalkan anak sesorang, bahaya tu... Bebudak ni cuma tau seronok ja..

    BalasPadam
  31. kena sabar banyak2... mungkin aqeef tgh seronok exploring things... kena lebih masa bonding dengan dia...

    BalasPadam
  32. Awak...sian die. Jgnlah mrh anak mcm tu. Tu tandanya, aqeef kreatif. Ada je mende die nak bt tau. Klu kite mrh2 die sgt, takut terbantut proses pembelajaran die. Aqeef tu good boy, tau. Jgn pukul tgn die eh? Anak ni klu kite pukul, lagi die nak bt. At the end, die belajar dari kite n pukul org len blk. Huhuhuhu....

    BalasPadam
  33. Biasalah RH...yang kecik gitu jadinya...yg besar lain pulak perangainya hehe

    BalasPadam
  34. Aqeef pandai pujuk mama balik ek.. hehe.
    macam2 kan kerenah anak2. Ira yg baru sorang ni pun, hilang sabar dibuatnya. Kalau pukul kaki dia, mesti dia nangis esak2 mcm kene dera. Tak pun dia merajuk.. mcm2 akal dia.

    BalasPadam
  35. Alaaaaahaii..aqeef..pndai plak dia pjuk ibu,ye..sabarjelakn ragam anak2 ni,eheheh!!

    BalasPadam
  36. nampaknya ank kita sama laa kak..huhu..dlm bilik air penuh mainan dia..dlm besin dlm bilik air dia angkut baju2 yang dh bersih tapi belom berlipat..habis basah semua baju..dlm toilet bowl pon dia cmpak mcm2..memang kalo senyap je ade laa bende yg dia buat..dlm peti ais pulak mcm2 mainan dia letak..memang sakit ati..tp kdg2 memang terhibur dengan kaletah nya

    BalasPadam
  37. Hadoii..mmg menguji kesabaran jugak kan. tapi tu lah kerenah anak2 ni. mmg kena sabar n tegur cara berhemah.

    BalasPadam
  38. masa nie....gunanya kita untuk mendidik......kesabaran kita teruji he hee...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Wajah baru kakak

Pulau Tioman

My 2nd run..