Medan Trip - Day 2, Samosir Villa Resort & Simarjarunjung



Selepas habis melawat perkampungan orang Batak, kami terus di bawa ke tempat penginapan kami Samosir Villa Resort, Pulau Toba. Memang cantik villa nie tapi yalah bak kata pepatah indah rupa dari khabar. Pertama kali aku masuk billik tu aku tak puas hati sebab bilik takde aircond apatah lagi kipas! Lepas tu hanya terdapat 2 botol air mineral dan 2 gelas. Takde langsung kettle untuk masak air, suka tak suka terpaksalah juga duduk bilik tu kan. Servis bilik sangat mengecewakan, mintak air panas kena tunggu 1/2 jam lepas tu kita yang kena tanya berulang kali pasal air panas. Nak hubungi bilik lain pun tak boleh sebab telefon yang disediakan cuma boleh disambungkan ke Reception sahaja. Malam tu aku dengan geng lain makan maggi aje tu pun dah agak lewat baru makan.


Breakfast pagi tu makanan yang disediakan tidak menyelerakan, tak banyak makanan yang disediakan. Macam makan dekat kedai biasa jerk. Tapi sebab tekak aku nie tak berselera untuk makan jadi aku hanya makan roti saja. Yang paling menyedihkan bila mereka masih menggunakan pinggan dan cawan yang sumbing.. uhuhuhu...


Seperti biasa sebelum bergerak ke destinasi seterusnya, sessi bergambar dahulu :D


Perjalanan mengambil masa lebih kurang 7 jam untuk sampai semula ke pekan Medan. Fuhh...dengar Pak Adam bagitau aku dah mula pening tapi nasib baik sepanjang perjalanan kami berhenti di 3 perhentian. Simarjarunjung adalah perhentian yang pertama, lebih kurang 1 jam setengah perjalanan kami. Sepanjang jalan mata terpegun melihat keindahan tasik yang terbentang luas. Keadaan jalan yang agak teruk membuatkan kami yang berada dalam bas macam naik kereta kuda tapi seronok :D

Permandangan sepanjang jalan dan keadaan jalan di sana

Tak banyak pun gambar yang aku ambik bila di Simarjarunjung. Orang kata sampai sini kena cuba teh halia dan pisang gorengnya. Oleh sebab aku tak suka minum teh halia apatah lagi ditambah dengan rempah ratus yang lain jadi aku tak terasa ingin mencubanya. Aku cuma makan pisang gorengnya sahaja. Bagi aku pisang goreng tu biasa jerk rasanya. Takde yang istimewa pun.. :D

Kiri : Pisang goreng
Kanan : Rempah ratus yang dicampur untuk dibuat teh 

Hentian yang ke 2, air terjun yang terkenal iaitu Sipiso-piso. Yang itu tunggu next entry.. Harap tak bosan bila aku bercerita pasal Medan nie..  :P

Ulasan

  1. ish dasatnya biar betul dorang guna gelas sumbing? HAHAHAHHAHAHAHAH

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum kak lynn. kesiannya bagi gelas sumbing? takda aircond? takda kipas? redha kalau sheila pergi sini. hehehe next pleaseee :)

    BalasPadam
  3. issshhh..nape teruk sgt sampai xde aircond/kipas. pulak tu masih gunakan pinggan/cawan yg sumbing. mmg kena complaint diorg ni kdg2. huhu

    BalasPadam
  4. Aduhai kesiannya kita makan kurang memikat seleralah ye. Kalau dpat hotel yg kureng memang kecewalah juga sebab disitulah tempat rehat selepas jenjalan kan...

    BalasPadam
  5. isk! kalau sy dapat pinggan/cawan sumbing mmg sy minta tukar.. lain kali kena servay hotel betul2..

    BalasPadam
  6. menariknya...view pemandangan tuu

    BalasPadam
  7. Dekat sana terutama lake toba xdek kipas ngan aircond sebab atas bukit. Sejuk kot. Hehehe napela tahap hotel kasi pinggang cawan sumbing.. jatuhkan repotasi sungguh la hotel tu..

    BalasPadam
  8. Salam K.RH..
    sEROnok okeh jenjalan luar negara..
    cma tak g..baca citer2 akak ni pun jadi la...
    huhuhu...

    tak sabpnk tunggu entri air tejun tuuuu

    BalasPadam
  9. huwaaaaaaaa. bukak bukak blog akak je baru tahu baru balik dari medan yeeeee...... next pehlis kakk ;)

    BalasPadam
  10. antara satu tempat ke satu tempat jauh juga ye kak ? huhu

    BalasPadam
  11. Cawan sumbing? Perkara biasa disana mbak.

    BalasPadam
  12. nmpk dr luar hotelnya mcm cantik je..
    xpe la, pengalaman kan?
    next time xyah book hotel ni da. hehe..

    cantiknya pemandangan di sana.

    BalasPadam
  13. pisang goreng tu macam sedap gila!

    BalasPadam
  14. tgk pemandangan mcm mewah je hotel tu..rupanya sebaliknye ye? huhu..xpela, at least seronok bercuti.. ;)

    BalasPadam
  15. Bikin mood spoil je kan kak kalo servis x tip top

    BalasPadam
  16. kebanyakan hotel kat samosir tu mmg takde ekon dan kipas...sbb sejuk kekdahnya...dulu saya check in kat Toledo Inn pun mcm tu...

    mkn kat simarjarunjung tu pun best...view sgt cantik...mendamaikan kan kak...saya suka sgt pisang goreng tu...

    tak try sambal tombur kah?

    BalasPadam
  17. Wah bestnye dapat ke medan " saya tak berpeluang lagi kesana

    BalasPadam
  18. kalau org2 lama kt kite tak kasi minum gelas sumbing camtu tp lain tmpt lain budaya nye kan..

    BalasPadam
  19. seronoknya dpt jalan2 obsee hehe

    zaza tag akak! http://zazanizam.blogspot.com/2013/06/omg-first-giveaway-by-qaisyara-raihana.html

    BalasPadam
  20. tak pernah lagi jejak kaki kat sane.. belum ade rezeki nye.. =)

    BalasPadam
  21. salam..teruknya bagi cawan sumbing pada tetamu..nama hotelnya mcm nampak best ...huhu..apapun enjoy ya

    BalasPadam
  22. haha.... teh halia? ngeri jugak tu OKje nak minum...
    Tak pelahkan RH...dapat jugak pengalaman

    BalasPadam
  23. alahai...knp mcm tu resort tu?sgt tak menarikla klau servis nya teruk :( tapi cantik betul tasik tu ye RH..:)

    BalasPadam
  24. knap merka masih menggunkan cawan yg sumbing ye/
    bukan pa takut terluka je org yg minum guna cawan tu kan

    BalasPadam

  25. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pulau Tioman

Wajah baru kakak

My 2nd run..