Rabu, 5 Jun 2013

Medan Trip - Day 2, Samosir Villa Resort & Simarjarunjung



Selepas habis melawat perkampungan orang Batak, kami terus di bawa ke tempat penginapan kami Samosir Villa Resort, Pulau Toba. Memang cantik villa nie tapi yalah bak kata pepatah indah rupa dari khabar. Pertama kali aku masuk billik tu aku tak puas hati sebab bilik takde aircond apatah lagi kipas! Lepas tu hanya terdapat 2 botol air mineral dan 2 gelas. Takde langsung kettle untuk masak air, suka tak suka terpaksalah juga duduk bilik tu kan. Servis bilik sangat mengecewakan, mintak air panas kena tunggu 1/2 jam lepas tu kita yang kena tanya berulang kali pasal air panas. Nak hubungi bilik lain pun tak boleh sebab telefon yang disediakan cuma boleh disambungkan ke Reception sahaja. Malam tu aku dengan geng lain makan maggi aje tu pun dah agak lewat baru makan.


Breakfast pagi tu makanan yang disediakan tidak menyelerakan, tak banyak makanan yang disediakan. Macam makan dekat kedai biasa jerk. Tapi sebab tekak aku nie tak berselera untuk makan jadi aku hanya makan roti saja. Yang paling menyedihkan bila mereka masih menggunakan pinggan dan cawan yang sumbing.. uhuhuhu...


Seperti biasa sebelum bergerak ke destinasi seterusnya, sessi bergambar dahulu :D


Perjalanan mengambil masa lebih kurang 7 jam untuk sampai semula ke pekan Medan. Fuhh...dengar Pak Adam bagitau aku dah mula pening tapi nasib baik sepanjang perjalanan kami berhenti di 3 perhentian. Simarjarunjung adalah perhentian yang pertama, lebih kurang 1 jam setengah perjalanan kami. Sepanjang jalan mata terpegun melihat keindahan tasik yang terbentang luas. Keadaan jalan yang agak teruk membuatkan kami yang berada dalam bas macam naik kereta kuda tapi seronok :D

Permandangan sepanjang jalan dan keadaan jalan di sana

Tak banyak pun gambar yang aku ambik bila di Simarjarunjung. Orang kata sampai sini kena cuba teh halia dan pisang gorengnya. Oleh sebab aku tak suka minum teh halia apatah lagi ditambah dengan rempah ratus yang lain jadi aku tak terasa ingin mencubanya. Aku cuma makan pisang gorengnya sahaja. Bagi aku pisang goreng tu biasa jerk rasanya. Takde yang istimewa pun.. :D

Kiri : Pisang goreng
Kanan : Rempah ratus yang dicampur untuk dibuat teh 

Hentian yang ke 2, air terjun yang terkenal iaitu Sipiso-piso. Yang itu tunggu next entry.. Harap tak bosan bila aku bercerita pasal Medan nie..  :P

27 ulasan:

Miss Volvo berkata...

ish dasatnya biar betul dorang guna gelas sumbing? HAHAHAHHAHAHAHAH

Sheila Salim berkata...

Assalamualaikum kak lynn. kesiannya bagi gelas sumbing? takda aircond? takda kipas? redha kalau sheila pergi sini. hehehe next pleaseee :)

Sue-Rya Qistina berkata...

issshhh..nape teruk sgt sampai xde aircond/kipas. pulak tu masih gunakan pinggan/cawan yg sumbing. mmg kena complaint diorg ni kdg2. huhu

Kakzakie berkata...

Aduhai kesiannya kita makan kurang memikat seleralah ye. Kalau dpat hotel yg kureng memang kecewalah juga sebab disitulah tempat rehat selepas jenjalan kan...

aTieYusof Family berkata...

isk! kalau sy dapat pinggan/cawan sumbing mmg sy minta tukar.. lain kali kena servay hotel betul2..

izan mama mia berkata...

menariknya...view pemandangan tuu

εïзmummyHazaεïз berkata...

Dekat sana terutama lake toba xdek kipas ngan aircond sebab atas bukit. Sejuk kot. Hehehe napela tahap hotel kasi pinggang cawan sumbing.. jatuhkan repotasi sungguh la hotel tu..

♥ Cmª shIemª ♥ berkata...

Salam K.RH..
sEROnok okeh jenjalan luar negara..
cma tak g..baca citer2 akak ni pun jadi la...
huhuhu...

tak sabpnk tunggu entri air tejun tuuuu

::EIDA:: berkata...

huwaaaaaaaa. bukak bukak blog akak je baru tahu baru balik dari medan yeeeee...... next pehlis kakk ;)

nuha ahmad berkata...

antara satu tempat ke satu tempat jauh juga ye kak ? huhu

elly nadyra berkata...

Cawan sumbing? Perkara biasa disana mbak.

Ira berkata...

nmpk dr luar hotelnya mcm cantik je..
xpe la, pengalaman kan?
next time xyah book hotel ni da. hehe..

cantiknya pemandangan di sana.

Forskning Beta berkata...

pisang goreng tu macam sedap gila!

mama aryan berkata...

cantik pemandangannya...

Deqla Manjew berkata...

tgk pemandangan mcm mewah je hotel tu..rupanya sebaliknye ye? huhu..xpela, at least seronok bercuti.. ;)

Tukang Karut berkata...

bestnya dapat berjalan...

Mimi Azirah berkata...

Bikin mood spoil je kan kak kalo servis x tip top

wahida berkata...

kebanyakan hotel kat samosir tu mmg takde ekon dan kipas...sbb sejuk kekdahnya...dulu saya check in kat Toledo Inn pun mcm tu...

mkn kat simarjarunjung tu pun best...view sgt cantik...mendamaikan kan kak...saya suka sgt pisang goreng tu...

tak try sambal tombur kah?

adyna berkata...

Wah bestnye dapat ke medan " saya tak berpeluang lagi kesana

Jemarisuri berkata...

kalau org2 lama kt kite tak kasi minum gelas sumbing camtu tp lain tmpt lain budaya nye kan..

zaza nizam berkata...

seronoknya dpt jalan2 obsee hehe

zaza tag akak! http://zazanizam.blogspot.com/2013/06/omg-first-giveaway-by-qaisyara-raihana.html

kay_are berkata...

tak pernah lagi jejak kaki kat sane.. belum ade rezeki nye.. =)

intanfirdaus247 berkata...

salam..teruknya bagi cawan sumbing pada tetamu..nama hotelnya mcm nampak best ...huhu..apapun enjoy ya

hainom OKje berkata...

haha.... teh halia? ngeri jugak tu OKje nak minum...
Tak pelahkan RH...dapat jugak pengalaman

QA's ~ mamapapa berkata...

alahai...knp mcm tu resort tu?sgt tak menarikla klau servis nya teruk :( tapi cantik betul tasik tu ye RH..:)

QasehnyaRania berkata...

knap merka masih menggunkan cawan yg sumbing ye/
bukan pa takut terluka je org yg minum guna cawan tu kan

Amsyahril Syahril berkata...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


Catat Ulasan